Evaluering og feedback

dagens tema og holdets sidste undervisningsgang. Herunder ses dagens oplæg og dette link går til et tidligere hold, hvor vi har arbejdet med sammen tema, og hvor jeg har skrevet en uddybende opsamling på emnet.



Det interessante er, at selvom temaet er det samme, sker der en udvikling af arbejdet med temaet, dels grundet inspiration fra de studerende og dels på grund af den løbende forskning / udvikling i undervisningsverdens holdning til evaluering og feedback.

Dagen var ingen undtagelse, men desværre var der også en vis afmatning. Det virkede som om påskeferien havde sat sine spor :-) Desuden tror jeg også, at det gode vejr udenfor trak voldsomt.

Overvejelser for fremtidig undervisning

Kahoot

Fremadrettet giver det ikke mening at arbejde med Kahoot, eftersom de fleste har gode erfaringer med teknologien. Vi kunne i stedet gå over til at lade nogle af de studerende præsentere deres egne Kahoots og de didaktiske overvejelser, der ligger bag deres brug. Umiddelbart lader det til, at eleverne er begjestrede, men at underviserne mest anvender teknologien som en icebreaker. Det kunne være interessant at få belyst, hvordan teknologien kan undestøtte læring hos holdet og den enkelte. Hvilke didaktiske greb kan man anvende?

LMS (Learning Management System)

Efterhånden er mange skoler kommet på en læringsplatform (LMS), hvor der er integreret forskellige former for evalueringsteknologier. Det er derfor interessant at drøfte, hvordan og hvorfor de bruges. de eksempler, der hidtil er blevet præsenteret af mine studerende retter sig mod summative test / evalueringer med henblik på standpunktskarakter. En tendens som ligger i tiden, hvilket også tydeligt fremgår af den mentimeter, som vi startede lektionen op med.

Her fremgår det tydeligt, at de studerende ser evalueringen som lig karakter. Det er dog interessant, at der også er andre opfattelser i spil: læring, motivation samt tilpasning af undervisningen, hvor sidstnævnte retter blikket mod underviseren. Se mine tidligere kommentarer effekt af egen undervisning.

Eksamen - vejledning

Den sidste del af dagen brugte vi på at drøfte eksamen og vejledning. Forberedelsen til vejledning vil fremgå af de studerendes blogge med overskrifterne: Vejledning 1 og vejledning 2.

Tanken bag at de studerende skal lægge materialet til deres vejledning i bloggen er videndeling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar