Dagen handler om didaktik, hvordan tilrettelægger vi undervisnings- og læringsaktiviteter, så nogen lærer sig noget!
Oplægget ses herunder
Speed-dating en CL aktivitet
Se slidene nr. 10-11 dannede afsæt for samtaler om didaktik og vores egen praksis. Fotos af de 6 mega-post-its kan ses og frit downloades fra Hanne´s Flickr konto
Ekspert- og studiegrupper
Holdet blev delt op i 4 ekspert-grupper, som hver især drøftede en didaktisk model, som kan være en støtte i forbindelse med planlægningen af undervisning- og læringsaktiviteter, hvor it integreres på den ene eller anden måde.
De 4 didaktiske modeller vi tog fat i var:
SAMR, TPACK, Den e-didaktiske overvejelsesmodel og Didaktik 2.0 - modellenGrupperne har lagt deres overvejelser i denne Padlet
Den store udfordring bliver nu for studiegrupperne og de enkelte medlemmer at vælge, hvilken model de har lyst til at eksperimentere med i den kommende periode. De er blevet opfordret til at blogge om både deres valg og det der sker undervejs. Det bliver spændende at følge.
Nogle af overvejelserne kan fx ses hos Anders
Rød tråd, aktivitets- og klimafunktioner
I foråret eksperimenterede vi lidt med de tre funktioner. Og jeg synes at det gav en god dynamik på holdet og det var ret spændende at opleve, hvor kreative de studerende er. Traditionen har vi taget med over på efterårets hold og vi har både fået genopfrisket sidste uv.-dag i den røde tråd, spillet ballon med fluesmækkere, hørt musik (mindfulness) i pauserne og fået kage. Nogle supergode afbræk på en ret intensiv dag.
Videndeling via bloggene
Et af formålene med anvende bloggen som refleksionsværktøj var blandt andet muligheden, at de studerende let og hurtigt kan dele ideer, refleksioner o.s.v. med hinanden. Det er meget glædeligt at se, at flere har lyst til at fortælle. Trine har fx gjort sig overvejelser om at nærlæse Tony Wagner og hans bog "Overcoming the Global Achievement Gap". Og Eric fortæller om, hvordan han på NEXT er i gang med at implementere en system til at afprøve en VCMS platform.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar