Valgmodulet "Digitale teknologier i de erhvervsrettede uddannelser" på Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik.
Hvilken hektisk dag :-)
René og jeg har lavet en lille video som vores opsamling på vores indtryk af dagen. Vi ville gerne sige meget mere, men har lagt den ramme, at interviewet ikke må vare mere end 5 min.
Og i al hastværk kan I også se, at vi har en klassisk fejl - vi skulle selvfølgelig ha´ vendt kameraet.
Set som deltager har det været interessant at snuse til online undervisning. Jeg vil sige, at jeg sagtens kan se muligheder i det, hvis man en dag skal fjernundervise. Jeg vil dog samtidig sige, at min bagdel er lidt øm af at sidde ned. Så hvis i en dag står i lign situation - med teknologien, som driller, så synes jeg ikke, i skal stryge aktivitetspunktet.
Her til sidst gik broden af for mig. Det kan godt være at jeg har glippet noget i forhold til programmet, for jeg troede at vi skulle til at kigge på vores opponentgruppes produkt kl var 14. Så jeg forsøgte at logge på vores opponents zoomroom. Kunne ikke logge på, og her går der altså lidt tid, før jeg finder ud af at hele holdet er samlet i et fællesrum.
Ja, det var også meningen og det havde vi forberedt I skulle gøre i studiegrupperne i Adobe Connect. Da det så viste sig ikke virkede, forberedte vi så at I skulle gøre det i Zoom.
Der blev vi ramt af virkeligheden igen, da Zoom ikke accepterer samme host for de fire rum vi oprettede til jer i Zoom. Så blev vi så kloge.
Som Hanne selv er inde på til sidst i videoen, så blev det super tydeligt, hvor følsomt det er at være 100% afhængig af teknologi. Vi har alle oplevet at en computer eller en projector, der ikke virker i klasseværelset, eller en maskine eller et apparat på værkstedet der driller, men her er der altid mulighed for, at gå til plan-B.
Det der står klart frem efter i dag er også, hvor vigtigt det er at lave ordentligt materiale, i særlig grad når der er tale om digital materiale, hvilket bliver ekstra vigtigt når det skal bruges i fjernundervisning. Det bliver nemt noget juks, hvis man "lige" skal bixe en padlet/thinglink sammen på 20 min. Jeg er med på at det ofte er det vi, som undervisere, bliver bedt om, men jeg mener at der er stor fare for, at tabe vores elevers opmærksomhed på gulvet, hvis vi ikke tager den problematik alvorligt...
Mit udbytte fra dagen var tilfredsstillende trods tekniske vanskeligheder i starten. Det mest udfordrende i min optik, var deltagere som ikke havde mutede deres mikrofoner i de fælles sessioner. Bortset fra det var det fint at øvelserne blev sat i gang fælles. Jeg synes der er noget interessant ved den måde vores interaktion bliver, når det er virtuelt. Der er et andet sæt spilleregler, hvor vi alle skal finde ud af at begå os. Det giver også nogle ret morsomme situationer, som vi ellers ikke vil få i et fysisk møde. Jeg synes der er noget fint ved at kunne se folk på displayet, selvom det kun er Hanne eller Rene som har ordet. Det signalerer også et tilstedevær overfor fællesskabet, som er med til at give sessionen kvalitet. Vores gruppesession forløb fint på Hangouts, her var det en fordel at værktøjet var så enkelt, så der er måske færre muligheder for at det kan gå galt. Vi havde en fin dialog og brugte hhv et google doc og en padlet som vores visuelle stillads. Peer to peer delen var lidt svær at facilitere og det tog mig et stykke tid at finde rummet, som alligevel ikke virkede. Det blev fint samlet op af Rene og Hanne. En sidste tanke er at det alligevel er underligt at virtuel undervisning stadig er så sårbar rent teknisk, med alle de veludviklede værktøjer vi har adgang til.
Jeg fik desværre bekræftet mine fordomme ang. mange af de problematikker der er i forhold til e-undervisning. Det tekniske kom til at fylde alt - lidt på samme måde som hvis man kommer i et lokale hvor "der er sprunget en bombe" , alle stole og borde er i stykker og tavlen er revet ned. Vi har alle som undervisere prøvet at de fysiske rammer kom til at fylde alt og den reelle faglige undervisning kom til at lide under det, men bare øv at få så begrænset et fagligt udbud af en undervisningsdag.
Efter at have gennemtænkt dagen om det oprindelige program vs. hvad der skete, tror jeg det er positivt at vi alle har prøvet lidt af begge dele. Altså hvordan det er når det virker (zoom efter frokost) og når det ikke virker (Connect om formiddagen). Så kan vi hvert fald alle relatere sig til hvilke dilemmaer og udfordringer der kan opstå i fremtiden, når vi har et planlagt forløb til punkt og prikke, der evt. falder totalt sammen. Jeg er enig med Anja I at der var en lang dag med meget in-aktivitet og meget korte pauser. De mellemliggende gruppe-opgaver tager længere tid når man ikke er fysiske sammen, og skal udforske nye kommunikations værktøjer. Det var hvert fald tydeligt at se forskellen på det udarbejdede materiale om Illeris for hhv. grupper som har været fysisk i samme rum og hver for sig. Dette synes jeg I skal tage med i overvejelserne til næste gang - skal man være sammen elle ej. Jeg har hvert fald lært noget ved ikke at være i samme rum fysiske rum som min eksperiment gruppe. Og det tænker jeg er synd for dem som ikke fik det afprøvet. Jeg synes overordnet dagen har været en fed oplevelser, trods de problemer der var om formiddagen. Jeg er enig med at der ville være fedt at der til studiegruppe-dagen skulle anvendes flere kommunikations platforme, således at man har flere bolde at spille på når man kommer tilbage til sin egen organisation.
Set som deltager har det været interessant at snuse til online undervisning. Jeg vil sige, at jeg sagtens kan se muligheder i det, hvis man en dag skal fjernundervise.
SvarSletJeg vil dog samtidig sige, at min bagdel er lidt øm af at sidde ned. Så hvis i en dag står i lign situation - med teknologien, som driller, så synes jeg ikke, i skal stryge aktivitetspunktet.
Her til sidst gik broden af for mig. Det kan godt være at jeg har glippet noget i forhold til programmet, for jeg troede at vi skulle til at kigge på vores opponentgruppes produkt kl var 14. Så jeg forsøgte at logge på vores opponents zoomroom. Kunne ikke logge på, og her går der altså lidt tid, før jeg finder ud af at hele holdet er samlet i et fællesrum.
Ja, det var også meningen og det havde vi forberedt I skulle gøre i studiegrupperne i Adobe Connect. Da det så viste sig ikke virkede, forberedte vi så at I skulle gøre det i Zoom.
SletDer blev vi ramt af virkeligheden igen, da Zoom ikke accepterer samme host for de fire rum vi oprettede til jer i Zoom. Så blev vi så kloge.
Tak for en dag :)
SvarSletSom Hanne selv er inde på til sidst i videoen, så blev det super tydeligt, hvor følsomt det er at være 100% afhængig af teknologi. Vi har alle oplevet at en computer eller en projector, der ikke virker i klasseværelset, eller en maskine eller et apparat på værkstedet der driller, men her er der altid mulighed for, at gå til plan-B.
Det der står klart frem efter i dag er også, hvor vigtigt det er at lave ordentligt materiale, i særlig grad når der er tale om digital materiale, hvilket bliver ekstra vigtigt når det skal bruges i fjernundervisning. Det bliver nemt noget juks, hvis man "lige" skal bixe en padlet/thinglink sammen på 20 min. Jeg er med på at det ofte er det vi, som undervisere, bliver bedt om, men jeg mener at der er stor fare for, at tabe vores elevers opmærksomhed på gulvet, hvis vi ikke tager den problematik alvorligt...
SvarSletMit udbytte fra dagen var tilfredsstillende trods tekniske vanskeligheder i starten. Det mest udfordrende i min optik, var deltagere som ikke havde mutede deres mikrofoner i de fælles sessioner. Bortset fra det var det fint at øvelserne blev sat i gang fælles. Jeg synes der er noget interessant ved den måde vores interaktion bliver, når det er virtuelt. Der er et andet sæt spilleregler, hvor vi alle skal finde ud af at begå os. Det giver også nogle ret morsomme situationer, som vi ellers ikke vil få i et fysisk møde.
SvarSletJeg synes der er noget fint ved at kunne se folk på displayet, selvom det kun er Hanne eller Rene som har ordet. Det signalerer også et tilstedevær overfor fællesskabet, som er med til at give sessionen kvalitet.
Vores gruppesession forløb fint på Hangouts, her var det en fordel at værktøjet var så enkelt, så der er måske færre muligheder for at det kan gå galt. Vi havde en fin dialog og brugte hhv et google doc og en padlet som vores visuelle stillads.
Peer to peer delen var lidt svær at facilitere og det tog mig et stykke tid at finde rummet, som alligevel ikke virkede. Det blev fint samlet op af Rene og Hanne.
En sidste tanke er at det alligevel er underligt at virtuel undervisning stadig er så sårbar rent teknisk, med alle de veludviklede værktøjer vi har adgang til.
Jeg fik desværre bekræftet mine fordomme ang. mange af de problematikker der er i forhold til e-undervisning. Det tekniske kom til at fylde alt - lidt på samme måde som hvis man kommer i et lokale hvor "der er sprunget en bombe" , alle stole og borde er i stykker og tavlen er revet ned. Vi har alle som undervisere prøvet at de fysiske rammer kom til at fylde alt og den reelle faglige undervisning kom til at lide under det, men bare øv at få så begrænset et fagligt udbud af en undervisningsdag.
SvarSletEfter at have gennemtænkt dagen om det oprindelige program vs. hvad der skete, tror jeg det er positivt at vi alle har prøvet lidt af begge dele. Altså hvordan det er når det virker (zoom efter frokost) og når det ikke virker (Connect om formiddagen). Så kan vi hvert fald alle relatere sig til hvilke dilemmaer og udfordringer der kan opstå i fremtiden, når vi har et planlagt forløb til punkt og prikke, der evt. falder totalt sammen.
SvarSletJeg er enig med Anja I at der var en lang dag med meget in-aktivitet og meget korte pauser. De mellemliggende gruppe-opgaver tager længere tid når man ikke er fysiske sammen, og skal udforske nye kommunikations værktøjer. Det var hvert fald tydeligt at se forskellen på det udarbejdede materiale om Illeris for hhv. grupper som har været fysisk i samme rum og hver for sig. Dette synes jeg I skal tage med i overvejelserne til næste gang - skal man være sammen elle ej. Jeg har hvert fald lært noget ved ikke at være i samme rum fysiske rum som min eksperiment gruppe. Og det tænker jeg er synd for dem som ikke fik det afprøvet.
Jeg synes overordnet dagen har været en fed oplevelser, trods de problemer der var om formiddagen.
Jeg er enig med at der ville være fedt at der til studiegruppe-dagen skulle anvendes flere kommunikations platforme, således at man har flere bolde at spille på når man kommer tilbage til sin egen organisation.