Uv 5. - DigiTek og Transfer og samarbejde

I dag fik vi rundet emnet - Transfer.

Hvad er det egentligt for en størrelse og hvad kunne vi bruge den til?

Transfer opdeles groft i to elementer nær- og fjerntransfer, og kan anvendes i sammenhæng mellem uddannelsesinstitutionerne og praksis.

Her er det begges organisationers opgave, at nærme sig hinanden gennem gennemsigtighed, så transfer understøttes. Fx gennem at eleven kan se, mening i hvad som sker på skolen, får liv ude i praksis, men omvendt også at læringen ude i praksis hænger sammen med det lærte på skolen.

Transfer sker altså vandret... mellem skole og virksomhed

Men transfer kan også ske lodret inden for skolen eller virksomheden. Fx. når der læres en model til analyse af en tekst. (nær), som som kan bruges til analyse af en anden type tekst eller til at analysere et helt andet medium eller situation (fjern).

Uanset hvad, så er transfer begrebet værd at kigge på, fordi det giver en forklaring på, hvad og hvordan ting læring ved og knytter an til både læringsteori og didaktisk planlægning.

Af redskaber kiggede vi på delt dokument (Google docs) og samarbejdsplatformen (Slack).
Det ene et tekstbehandlingsprogram som forholdsvist let kan deles til seeere og medforfattere, det andet en mere kompleks platform, hvor man som i en Facebook tråd/gruppe kan kommunikere og dele information og filer og anvende telekonference.



Begge programmer kunne sammen med evt. Blog evt. anvendes i brobygningsarbejdet mellem skole og virksomhed.

Åhh, ja og så har vi tilgode, at få afklaret hvad præcist der menes med: "longitudinalt kvasieksperiment" :D

Stødte sjovt nok delvist på det igen dagen efter... Så det lever derude... ;)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar