Uv 4. - DigiTek og Differentiering


Dagen stod i den svære differentierings navn. Let at synes om, udfordrende at praktisere godt.

Konsensus var, at de fleste differentierer naturligt i undervisingen, men at den ikke nødvendigvis er bevidst. Tavs viden om differentiering. Det kan teorien og modellerne hjælpe til med, at gøre en endnu mere bevidst om.

Et andet refleksion bestod i, udfordringen med at differentiere ned i elevniveauet med at kende til eleverne og hvad de individuelt skulle have eller hjælpes med for at blive bedre. Her er tiden til at opnå kendskab til den enkelte helt klart en udfordring, men det er nødvendigvis heller ikke sådan det behøver at være helt ned på individniveau.

En tredje refleksion var på baggrund af Blooms Taxonomy. Hvor undringen bestod i, om det ikke var lige så godt, at kaste eleverne direkte ind i øverste lag (eksperiementerende) som, at bygge op fra bunden? Og kan man overhovedet tale om, at nå de øverste lag, hvis der er tale om meget fastlagte faglige mål? Det kunne man måske godt. Fx. i forbindelse med at tænke ud over det helt basale som fx. at montere en el-installation. Er det med korrekt ledning, er det æstetisk, kunne man have valgt andre materialer og kunne det gøres mere effektivt?

Vi arbejdede med filmredigering som teknologi.

Her anvendtes KineMaster på mobilen, men det kunne i lige så høj grad, være alt muligt andet.



Et godt eksempel på undervisningsdifferentiering. Nogle skulle have meget hjælp, andre lidt, nogle selvkørende og eksperimenterende og andre ville vide, hvad de skulle, nogle satte sig naturligt i par, andre alene, nogle vidste lidt i forvejen andre intet. Og i midten af "kaoset" underviseren, som var så heldig, at der trods alt kun var 10 studerende... Men heldigvis kun en telefon som virkeligt drillede...
Også et godt eksempel på anvendt Blooms Taxonomi. Nogle gik nærmest direkte ud i afprøvning, mens andre ville have de mere grundlæggende ting på plads først.

Jeg fik selv allermest at tænke over i forhold til differentiering, læring og stilladsering af undervisningen, af den studerende som havde mest svært ved det. Så tak for tålmodigheden med mig til vedkommende :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar