Overvejelser om brugen af bloggen fra et underviserperspektiv

Afslutning af efterårets hold


De tematiserede undervisningslektioner er ved vejs ende. Der er desværre ikke skrevet meget på bloggen i forbindelse med vores arbejde med disse, hvilket flere studerende også har kommenteret. Desværre oftest som en kommentar til ikke at kunne se et formål med at blogge.

Et koncept og ejerskab til det

Vi har været 3 undervisere på. For mine kollegaer er konceptet med at blogge nyt og de er måske knapt så begejstrede for ideen som Marianne og jeg. Og desuden tager det også ekstra tid. Den har sandsynligvis ikke altid været til rådighed og hvis den har, har det stadig været vigtigt, at det har givet mening at bruge tiden på at blogge. Der mange flere faktorer der helt sikkert har spillet ind, men jeg tænker, at vi fremadrettet bør drøfte dem internt i vores overvejelser om brugen af bloggen.

Et sårbart koncept

Den manglende begejstring eller tid eller... jeg ved det ikke, da vi har ikke drøftet årsagen. Men konceptets sårbar viser sig på den måde tydeligt. Det er ikke let at overtage andres ideer og det er absolut ikke tanken, at én underviser skal følge op på om kollegaer kan eller vil bidrage.

For mig har det været lidt anderledes at varetage mine undervisningsgange, eftersom jeg tidligere har brugt Mariannes indlæg, som et afsæt for min egen planlægning og vejledning. Jeg har med andre ord haft et andet og langt tydeligere billede af, hvad der er foregået på de temadage, hvor jeg ikke har undervist.

Jeg havde ikke forestillet mig, at jeg ville opleve det som et så stort tab, eftersom mine kollegaer har været søde til mundtligt og via mail at orientere om deres del af undervisningen. Men nu, hvor jeg ser tilbage på forløbet, kan jeg konstatere, at for mig har det føltes som langt mere diffust end tidligere at være en del af et underviserteam, der blot har nogle få undervisningsgange.

Evaluering af at blogge

Jeg kunne ønske mig, at vi i forbindelse med fremtidige forløb på DigiTek tager vores koncept op til revidering på grundlag af de erfaringer, vi nu har gjort gennem de sidste år, sammenholdt med de tidligere, hvor vi har blogget med succes.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar