Digitek og didaktik

2. undervisningsdag

Dagen har taget afsæt i oplægget her


Nye tiltag

Et af de nye tiltag på alle modulerne på DEP er funktionsgruppen "den røde tråd" og "aktivitetsgruppen" (se slide 5, 28 og slide 17 fra 1. uv.gang). Hvor funktionen for den første funktionsgruppe er at skabe et link tilbage til forrige undervisningsgang. Og vi blev glædeligt overraskede, gruppen der havde ansvaret havde forberedt sig godt. De tog afsæt i en af de læste tekster fra sidst og foldede dens  bud på digital dannelse ud. Aktivitetsgruppen tog fat i en præsentationsrunde: navn, hvorfra og hvordan lærer du bedst. Et friskt islæt! Når vi er så mange kan det være udfordrende at lære alle at kende. Aktiviteten var så at komme op og stå og sætte sig igen...

Speed dating - Hiim & Hippe
Se slides 12-14. Vi har prøvet det før, men det var som altid en succes. Der bliver talt om mange ting indenfor de enkelte kategorier og de studerende får dels frisket deres viden om didaktik op og de i den fælles drøftelse bragt mange overvejelser fra praksis på banen. Slutresultatet  kan se af denne lille billedserie.

Ekspertgrupperne

Øvelsen speed dating for et godt afsæt for at drøfte de 4 modeller: e-didaktiske overvejelsesmodel, TPACK, Didaktik 2.0 + undervisningsloop samt Flipped Learning modellen. Vi anvendte en CL struktur kaldet "ekspert-puslespil", se slides 15 - 28 samt 29. Især i den sidste drøftelse af og beslutning om, hvad der skal afprøves i den kommende periode kunne de studerende sagtens ha´brugt mere tid. 

I forhold til de didaktiske modeller var tilbagemeldingen fra de studerende, at de to sidste modeller ikke umiddelbart blev opfattet som anvendelige. Komplekse tror jeg, at ordene var i vores drøftelse i plenum, se slide 30

Desuden var der i forhold til Flipped Learning modellen lidt forvirring om begrebet versus Flipped Classroom - fremadrettet kan vi være lidt mere obs på forklare dette.  

Den kommende periode

I de næste uger skal de didaktiske modeller afprøves, slide 32. Studiegrupperne skal mødes i studiegrupper og planlægge deres onlinedag, slide 32 og læse teori til vores online dag d. 10. marts, se slide 34

Opsamling

Så er der kun tilbage for de studerende at reflektere over dagen..., se slide 35. Det var planlagt til at foregå til slut i undervisningen, men det blev en hjemmeopgave, som vi vil følge op på i et nyt indlæg. Fremadrettet skal vi sikre lidt mere tid for de studerende til slut til at træffe aftaler m.v.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar